Figyelem! Ez a bejegyzés már több mint 1 éves, tartalma elavult lehet!

Napi szinten találkozok azzal a problémával, hogy a betegek a legkülönbözőbb indokokra hivatkozva szeretnék, ha a kiváltott gyógyszerüket visszavennénk vagy kicserélnénk. Sokszor csalódottan és felháborodva veszik tudomásul, hogy erre nincsen lehetőség. Leírom, hogy miért van ez így.

Gyógyszerbiztonság

Annak, hogy nem lehet gyógyszert visszahozni a patikába, az a legfőbb oka, hogy a gyógyszertárban nem csak a gyógyszerkiadás során kell ügyelnünk arra, hogy a beteg a megfelelő gyógyszert kapja (és ellássuk a szükséges információkkal a szedéssel kapcsolatban), hanem a gyógyszer tárolása során is be kell tartani a tárolási szabályokat, amivel biztosítható a gyógyszer minősége és ezáltal a gyógyszerbiztonság is.

A gyógyszerellátási lánc a következőképpen néz ki:

  • a lánc első eleme a gyógyszergyár, ahol szigorú nemzetközi sztenderdeknek kell megfelelnie minden gyártási folyamatnak (GMP). Ezzel biztosított az, hogy magas minőségű, többszörösen ellenőrzött készítmények hagyják el a gyárat. Sajnos vannak esetek, mikor a GMP elveit figyelmen kívül hagyva készülnek hatóanyagok, gyógyszerek, aminek az az eredménye, hogy mikor egy adott gyár megbukik az ellenőrzésen, akkor az ott készült készítményeket (általában generikus – azaz olcsó másolat – gyógyszerekről beszélünk) visszavonják, betiltják a forgalmazást.
  • a következő láncszem a nagykereskedés, ahol szigorú kereskedelmi és minőségi követelményeknek kell megfelelni. A gyógyszerek tárolása, készletezése csak úgy történhet meg, hogy a minőséget és a szavatosságot maximálisan biztosítják. A nagykereskedésben a tárolásra közel ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a patikákra.
  • a gyógyszertár az utolsó láncszem a gyógyszerellátási láncban, ahol te mint vevő/beteg szakemberrel állsz szemben, egyfajta kapuőr funckiót látnak el a patikák és a gyógyszerészek. Amint megérkezik a gyógyszer a nagykereskedésből a gyógyszertárba, azt a patika személyzete átveszi, a kapott számla alapján ellenőrzi és a megfelelő tárolási helyre teszi. Ez lehet hűtő (2-8 ºC), hűvös raktár (8-15 ºC) és „normál” tárolás (15-24ºC).

Láthatod, hogy a gyógyszerellátási lánc minden elemében szigorú és következetes szabályok vannak azért, hogy te mint vevő/beteg, amikor megkapod a gyógyszered a patikában, akkor ugyanazt a garantált minőséget kapd, mint mikor az a gyógyszer „legurul” a gyógyszergyárban a futószalagról.

A valóságban még van jó pár eleme a gyógyszerbiztonságnak, amit most nem részletezek, mert talán a tárolási szabályok azok, melyek a leginkább összefüggésbe hozhatóak azzal, hogy miért nem váltunk vissza gyógyszereket.

Miért nem veszik vissza? Hiszen bontatlan!

A patikai munka során gyakran halljuk a fenti mondatot, a vevők/betegek nem értik meg, miért nem lehet a gyógyszert visszacserélni, visszahozni. Sokakban nem tudatosul az, hogy a gyógyszer, bár egyfajta áru, mégsem kezelhető úgy, mint egy ruha vagy egy műszaki cikk – sokkal inkább hasonlítható egy romlandó árura. Próbált már valaki visszavinni 1 kg oldalast a boltba, hogy cseréljék ki? Nem. Naugye.

Az ok, amiért nem lehet a gyógyszert visszaváltani, az előző bekezdésben keresendő. Míg a gyógyszerellátási rendszer minden lépcsőjében szigorú szabályok betartása kötelező (és minden résztvevő jól felfogott szakmai érdeke is ez), addig ez egy laikustól (azaz a vevőtől/betegtől) nem feltétlenül várható el. Igaz, például egy gyermekek számára készült antibiotikumnál vagy egy inzulinnál elmondjuk, hogy hűtőben célszerű tárolni, de onnantól kezdve, ahogyan a gyógyszer kikerül a patikából, csak a vevőre/betegre van rábízva annak a sorsa. Éppen ezért, mivel a vevőnek/betegnek nem kötelessége a gyógyszert a szakma szabályai szerint tárolni, úgy kell rá tekintenünk, mint egy potenciálisan rosszul tárolt készítményre – amint kikerül a patikából, felelősséget a minőségére nem tudunk vállalni. Azt hiszem, ez megérthető.

Megfordítva a kérdést: ha te, mint vevő/beteg bejössz a patikába, elvárod, hogy egy olyan készítményt kapj, amit a gyártástól kezdve a nagykereskedői raktározáson át a patikai készletezésig végig maximális odafigyeléssel, a szabályok betartásával készítettek, majd tároltak. Ez egy jogos elvárás! Éppen ezért, egyik gyógyszertár sem engedheti meg magának, hogy neked egy olyan készítményt adjon ki, amiről nem tudja, hogy maximális szakmai odafigyeléssel tárolták mindaddig a pillanatig, ameddig az a te kezedbe nem kerül. Márpedig egy visszahozott és visszavett/kicserélt gyógyszer ezeknek az elvárásoknak nem felel meg, hiszen nem tudjuk, hogy mi történt vele.

Ad absurdum a gyógyszer tulajdonosa megvette, majd az autójába betette, ahol az elvárt 24 fok helyett egy nyári napon 35-40 fokban volt a gyógyszer. Ilyenkor, bár összességében nem jelentős mértékben, a gyógyszer hatóanyaga elbomolhat, ami a hatás csökkenéséhez vezethet. Ha egy ilyen gyógyszert visszavennénk, majd azt neked kiadnánk, akkor máris sérülne az a jogos elvárásod, hogy minőségileg egy kifogástalan gyógyszert kapj, ami ugyanazt a minőséget képviseli, mint mikor elhagyta a gyógyszergyár kapuit.

Pazarlás

Találkoztam már olyan esettel is, hogy sajnálatos módon, egy vevőnk hozzátartozója meghalt és a rokonok szerették volna visszahozni a bontatlan csomag gyógyszereket, melyek vagy az elhunyt tartalékolásának köszönhetően, vagy pedig a három hónapra előre kivlátás lehetőségének köszönhetően képződtek. Emberileg bármennyire is megértjük az igényt a gyógyszerek visszaváltására, szakmailag a fent említett okok miatt nem tehetjük ezt meg. Ebből azt gondolom, hogy nem szabad engedni.

Jogos az a felvetés, hogy ez így ebben a formában akkor jelentős pazarlás. Kivételesen egy jó intézkedés lett az eredménye ennek a felismerésnek és idén március elsejétől bevezetésre került egy rendszer, amiről már korábban írtam itt a patikablogon. Egyszerre egy havi gyógyszeradagot lehet csak kiváltani, így a legtragikusabb haláleset vagy szimplán egy terápia módosítás esetén is maximum egy havi gyógyszer vész kárba. Persze a rendszer a valóságban kevésbbé ésszerűen működik, olyan magyaros lett ez is.

Megértés, türelem

Most, hogy megismerted a konkrét okát annak, hogy miért nem veszünk vissza gyógyszereket a patikában, remélem jobban megértesz bennünket gyógyszerészeket. Csak azért a gyógyszerért tudunk felelősséget vállalni, amiről biztosan tudjuk, hogyan, s miként volt kezelve, tárolva. Ez mindenkinek a jól felfogott érdeke.

Ha kérdésed van a témával kapcsolatban, ne habozz feltenni!

nextserver A Patikablog oldalait a NEXTSERVER tárolja.