Nem minden adat ami fénylik

avagy, miért érdemes kételkedni

május 02, 2016

Figyelem! Ez a bejegyzés már több mint 1 éves, tartalma elavult lehet!

A minap megjelent egy cikk az index.hu portálon, mely azt az amúgy teljesen jogos érzetet boncolgatja, mely szerint óriási a TV-reklámokban a gyógyszerreklámok dominanciája.

Elsőre érdekes és megdöbbentő számokat olvashatunk a cikkben, aztán a témában kicsit is jártas szakember számára megszólal egy hang, a kételkedés hangja. Már ott sántít a cikk, mikor kijelenti, hogy a (tudtommal) piacvezető fogyasztáskutató cég nem vizsgálja a gyógyszerpiacot, ami így konkrétan (tudtommal) nem igaz.

A cikk hivatkozásként megadott egy tanulmányt, azzal a kiegészítéssel, hogy az nem tartalmaz minden felhasznált adatot, így minden állítást nem tudtam leelenőrizni. Például a TV-k gyógyszerreklám rangsorát sem, de az lehet, hogy stimmel az összes reklámidő arányában kifejezve. A Story4 toronymagasan ver mindent (ez azért lehet, mert az összes műsoridőhöz képest itt talán nagyobb a reklámok aránya, így értelem szerűen a gyógyszerreklámok aránya is, mint pl. egy RTL Klub esetében, ahol több tartalom, kevesebb reklám lehet a totál műsoridőre vetítve).

Ami viszont szemet szúrt, az az utolsó bekezdés, mely szimplán egy téves következtetést von le a tanulmányból. A „Fájdalomcsillapítót vegyenek!” bekezdés úgy tünteti fel a közölt adatokat, mint a 2015-ben „legnagyobb médiatámogatást” kapó termékek rangsorát. Gyanús volt, hogy sehol egy nagy gyártó, sehol egy húzótermék, az összes készítmény kb. a futottak még kategóriába tartozik…

Az eredeti tanulmányt átböngészve kiderül a turpisság: a szerző hamis következtetést vont le a tanulmány „A legnagyobb OTC termékbevezetések” címet viselő táblázatából. Szóval a közölt legnagyobb médiatámogatás csak a frissen bevezetett termékek szegmensére vonatkozik, és kb. fele az erre fordított összeg, mint ami egy húzótermék folyamatos reklámköltségét kiteszi.

Az adat amúgy szintén pontatlan, hiszen nem ezer forintot jelöl, hanem forintot, így a milliárdos összeg milliónak tűnik. (Közben javították)

A „legtöbb pénzt a R********n nevű fájdalomcsillapítóba pumpálták” megállapítás így tehát nem helyes, hiszen ez csak, mint frissen bevezetett termékre igaz, az összes gyógyszerreklám költést tekintve egyáltalán nem.

Igaz, az index nem egy gyógyszerszakmai portál, de sok ember olvassa és most sok ember téves adatokat, következtetéseket kap.

Akár a gyógyszerészek is.

Érdemes tehát minden esetben kicsit kételkedni és ha lehet, megnézni a forrást, az adatok hitelességét és az azokból levont következtetések helyességét átgondolni.

A bejegyzéshez itt tudsz hozzászólni!

nextserver A Patikablog oldalait a NEXTSERVER tárolja.