Figyelem! Ez a bejegyzés már több mint 1 éves, tartalma elavult lehet!

Készül egy cikkem arról, hogy milyen konkrét változásokat hozott a hatóanyag-alapú gyógyszerfelírás, aminek várható hatásairól már írtam korábban is. Ezek közöt a hatások között említettem azt is, hogy a gyógyszergyártók, forgalmazók növelni fogják promóciós tevékenységüket a patikák irányába.

Ez alatt azt kell érteni, hogy amit eddig az orvoshoz “vittek” meggyőzési eszközként, azt várhatóan majd a patikák irányába fogják most vinni, hiszen a hatóanyag-alapú gyógyszerrendelés miatt nem az orvos dönti el, hogy melyik készítményt kapja a beteg, hanem a patikában a gyógyszerész és a beteg közösen. Persze, ez a gyakorlatban nem teljesen így működik, de erről majd később.

Promóciós eszközök

Eddig sem volt szokatlan, hogy egy-egy cég élt azzal az eszközzel, hogy a gyógyszertárat motiválja abban, hogy az ő terméke kerüljön eladásra. Ez történhetett két szinten: a vállalkozás és a dolgozók szintjén.

A vállalkozás motiválásának legegyszerűbb módja a számlakedvezmény, rabatt adása, aminek köszönhetően a gyógyszertár ezekben az ínséges időkben nagyobb árrést tud elérni. Gyógyszercégenként különböző a stratégia: a jól és gyorsan fogyó, erős márkák gyártói nem adnak akkora százalékot, hiszen a termék “eladja magát”, illetve nagyobb médiatámogatást is kapnak ezek a főként vény nélkül kapható (OTC) készítmények. A többnyire étrend-kiegészítőket gyártó, forgalmazó cégek élnek a nagyobb kedvezmény adásának eszközével, hiszen ezek a termékek kevésbbé ismert, kevésbbé bejáratott termékek, a fogyásuk is lassabb. A csabító magas százalékú kedvezmény minden gyógyszerészt a gyógyszerészek többségét Dagobert bácsivá varázsolja és sokszor beleesnek a csapdába: nagy kedvezménnyel megkapott, de nehezen eladható készítmények állnak évekig a polcokon, majd lejárnak és megy a kukába.

A dolgozók motiválásának egyik eszköze, hogy az xy készítmény gyártója, forgalmazója eladott dobozszám után valamilyen ajándékot ad a gyógyszertárnak, a gyógyszerésznek vagy az asszisztenseknek. Ez korábban köpeny, törölköző, toll, naptár formájában testesült meg, az utóbbi egy-két évben azonban kissé eldurvultak az eszközök: mosópor, mérleg, pontrendszer alapján katalógusból választható termékek, pendrive és még ki tudja mi minden nem szerepelt a palettán. Lehet ezt a kérdést kultúráltan is kezelni, azt gondolom, hogy ez a fajta ösztönzés nem feltétlenül rossz. A praktikum és a “gazdasági válság” jegyében megjelentek a különböző utalványok is, amelyeken már azt tudott venni a megjutalmazott, amit akart (főként élelmiszert). Ezek az ajándékok a legtöbb esetben azonban nem jutnak ki a vezető gyógyszerész irodájának az ajtaján.

Ismerd fel a lehetőséget!

Egy jó vezető (aki nem főnök) odafigyel a dolgozói által megfogalmazott igényekre, problémákra és azt vagy így, vagy úgy, de orvosolja. Érdemes felismerni ezekben a promóciókban rejlő lehetőségeket! Manapság nehéz bármilyen béren kívüli juttatást adni a beosztottaknak, fizetésemelésről nem is beszélve. Akkor mégis, hogyan motiváljam őket?

A megoldás ott hever az orrod előtt! Ha nem vagy kapzsi, a gyógyszertárnak adott promóciós eszközöket továbbadod az alkalmazottaknak. Miért? Azért, mert neked ingyen van, a dolgozót pedig tudod vele motiválni, sőt: a legtöbb esetben ezért a “jutalomért” megdolgozik, hiszen ő adja ki az éppen promotált terméket.

Nem szakmabeli olvasóm: ne gondolj itt nagyon ördögtől való dolgokra. Arról van szó, hogy mondjuk 5-6 egyforma orrspray közül melyiket ajánljuk neked a gyógyszertárban. Biztos, hogy mint ahogyan az orvosoknál, a gyógyszerészek, gyógyszertárak esetében is előfordulnak etikátlan esetek, amelyeket én magam elítélek. A többség azonban mindig olyan készítményt javasol számodra, ami jó minőségű, hatékony termék. (Az csak egy plusz a patika számára, hogy ezért valamilyen szinten extra juttatást kap). A fent vázolt eset nem mellesleg a kereskedelem bármely szintjén megfigyelhető – a döntést úgyis te hozod meg!

A legtöbb patikában egy idő után elfásulnak a dolgozók, belefáradnak a mindennapos problémákba – ezt magamon is észrevettem. Azonban saját tapasztalat az is, hogy egy minimális odafigyeléssel és jószándékkal milyen pozitív változást érhetsz el a beosztottjaidon. És fordítva: ha nem becsülöd meg őket, kvázi “rabszolgáknak” nézed őket, akkor nagy mértékben esik vissza a teljesítményük.

Egy olyan kis méretű vállalkozásban is, mint amilyen egy gyógyszertár, érdemes odafigyelni arra, hogy a gyógyszertár minden dolgozója úgy érezze, gondolja: közös célért dolgozik, közös szekeret tol. Nem csoportként dolgozik egymás mellett, hanem csapatként, egymással, egymásért!

A vezető érdeke, hogy fogyjon a termék, esetleg tudjon belőle még kedvezményesen rendelni, így nagyobb haszonra tud szert tenni, plusz bevétel formájában. Ezt a célt a dolgozókkal is közölni kell. A közlés módja azonban nagyon fontos: utasítás, kérés vagy közös “megállapodás”. Az első két eset a túl szigorú illetve a túl gyenge tulajdonsága miatt nem hatékony.

Vezetői példamutatás

A közös “vállalati” fiozófia elfogadtatásáért tenni kell. Sokat. A legegyszerűbb módja a vezetői példamutatás.

Fotó: Stefan Wobben

Ha alkalmazottaid úgy látják, hogy nem csak magadért, a saját céljaidért, a saját gazdagodásért dolgozol, hanem értük, velük, akkor elfogadják és magukévá teszik az eszmét: ha jól (jobban) dolgozom, akkor a csapatban mindenkinek jó lesz! Ha megvan egy ilyen alap, teljesen más éle van egy kérés jellegű utasításnak, ami tulajdonképpen közös megállapodás. Érzed a másfajta megközelítést?

Igaz, én most (még) beosztott gyógyszerészként dolgozom, de viszonylag szabad kezet kaptam az akciók, promóciók kezelésében. Ezzel a lehetőséggel élek is, és rendre minden ilyen eszközt megragadok, hogy a kollégáimat jobb teljesítményre ösztönözzem.

A tegnapi nap folyamán egy vény nélküli készítmény forgalmazójának képviselője jött hozzám és egy nagyon jó készítmény újbóli bevezetésében kérte a segítségünket. Mivel szakmailag is az ügy mellé tudtam állni, megállapodtunk. A cég él az ösztönzés mindkét eszközével: számlakedvezményt is kap a gyógyszertár és vásárlási utalvánnyal is meg tudják támogatni a bevezetést. Mivel én nem dolgozom minden nap, kértem a képviselőt, hogy majd a “jutalmat” ha hozza, közvetlenül a lányokat (asszisztens kollégák) keresse és direktben velük rendezze le.

“Ööö…jó.”

Problémát okoz ez? – kérdeztem.

“Nem, egyáltalán nem, csak le vagyok döbbenve gyógyszerész úr! Minden tiszteletem az öné, nem ez a megszokott gyakorlat…sokan elfelejtik, ki dolgozott meg a “jutalomért”…”

Te mit gondolsz erről?

Igaz eredendően a laikusok számára kezdtem el írni ezt a blogot, de nagy örömömre szolgál, hogy egyre több kolléga követi az írásaimat. Ezért most megragadom a lehetőséget és bátran bíztatlak kedves kolléga, hogy írd meg a véleményed az általam vázoltakról. Nálatok mi a gyakorlat? Mi a véleményed?

A "Like" gombra nyomva megoszthatod ismerőseiddel a bejegyzést!

ÜGYELETES GYÓGYSZERTÁR KERESŐ

nextserver A Patikablog oldalait a NEXTSERVER tárolja.